Modern Mother

| mothering, feeling good & more |

De ce slăbitul rapid este mai rău decât slăbitul pe termen lung

Eu când îmi doresc ceva, vreau acum. Probabil că așa ți se întâmplă și ție. Desigur, ni se pare normal, dar enervant dacă este vorba despre altcineva, mai ales despre copiii noștri, cărora am vrea să le educăm răbdarea.

Dacă este vorba despre slăbit, probabil ar fi ideal să putem să ne teleportăm în noua siluetă, fără să trebuiască să facem alt efort în afară de a închide ochii. Așadar, orice promisiune de a pierde kilogramele în cel mai scurt timp pare atractivă și nu ne mai preocupă dacă este rezonabilă sau nu. Până la urmă, dacă le-am încercat pe toate, ce mai contează una… Dar oare nu e un semn că prea le-am încercat pe toate și nu au funcționat?

Întoarcerea la zona de confort

Probabilistic, e normal să se întâmple astfel; după dietă revii la greutatea inițială. Peste 90% dintre diete nu au efect pe termen lung. Rezultatele dispar într-o perioadă cuprinsă între 1 și 5 ani. Nu e vina celor care țin dietă, ci este vina ideii de dietă în sine.

Nicio restricție impusă drastic și peste noapte nu va câștiga în fața organismului uman. Suntem construiți să ne căutăm zona de confort, chiar dacă nu este cea mai sănătoasă zonă pentru noi. Dacă ani de zile am stat pe canapea și ne-am uitat la televizor, iar de mâine vrem să alergăm și să mâncăm salate (deși nu asta e soluția), va funcționa o săptămână, poate două, în cel mai bun caz. De obicei, o zi, două, trei, Apoi nici nu ne dăm seama cum ne găsim diverse scuze pentru a ne întoarce la modelul nostru de a fi în zona cunoscută. Repet, nu trebuie neapărat să fie o zonă verde, sănătoasă, ca organismul să caute revenirea. Inclusiv psihologic unele persoane se simt bine în suferință sau în zona de victimă și tind să revină, ca un bumerang, la starea inițială.

Nu am să încetez niciodată să repet că dietele nu sunt o soluție de a slăbi sustenabil și mai ales de a-ți remodela corpul într-o manieră sănătoasă.

Ce se întâmplă după dietă

Probabil că ai ajuns în zona în care nici nu mai contează că slăbești nesustenabil într-o lună. Ești atât de disperată să vezi mai puține kilograme pe cântar încât ți-ai asuma și acest risc. Și apoi promiți solemn că vei mânca sănătos. Problema nu este atât că slăbești rapid – deși, dacă te-ai uita îndeaproape, mare parte din kilogramele pierdute instant sunt apă, iar apoi se duce și din masa ta musculară, pe care cu greu o mai pui la loc dupa 30 și ceva de ani. Problema este că nimeni nu îți zice ce se întâmplă după.

E foarte probabil că vei ieși din dietă cu un organism mai slab, mai stresat, posibil cu imunitatea mai scăzută, trecut prin perioade de pofte nesatisfăcute și înfometare, care vin la pachet cu nervi și oboseală. Organismul tău va considera că este în criză și că are nevoie de refacere imediată. Iar dacă nu ai o strategie de exit din dietă – da, e nevoie și de așa ceva – vei pune rapid grăsime la loc. În cel mai bun caz vei reveni la greutatea de dinainte de dietă. Din păcate, e foarte probabil să pui mai mult. Corpul tău se va asigura că în perioada următoare va fi pregătit pentru o nouă criză, a.k.a. următoarea dietă. Welcome yo yo dieting! Efectul yo yo vine la pachet cu dezechilibre alimentare pe fond emoțional. Intri într-un labirint în care vei rătăci debusolată ani de zile (dacă nu erai deja), din care cu greu vei mai ieși.

De ce să nu te grăbești

De ce este diferit slăbitul progresiv, pe termen mai lung? Pentru că se face treptat, prin schimbarea unor obiceiuri alimentare, astfel încât să nu îți dai nici organismul, nici viața peste cap complet și să reziști perioadei mult mai ușor. E un proces de durată, pe care ai putea să nu îl închei niciodată în viață, pentru că te vei simți atât de bine încât nu vei mai dori să îl oprești. Atunci când introduci obiceiuri de bază, care, în timp, duc la scăderea în greutate și la o frumoasă remodelare corporală (mai ales dacă faci și sport corespunzător), te simți mai energică, mai puțin stresată, mai încrezătoare în forțele proprii, mai zâmbitoare, mai odihnită. Cine ar vrea să se oprească din așa ceva?! Nu îți schimbi viața radical, ci ți-o îmbunătățești puțin câte puțin încât nici nu îți dai seama cum ai devenit o nouă persoană, cea la care visai de ceva timp.

E greu? Nu este, atâta timp cât schimbările vin ușor, fără să facă o revoluție în viața ta. Dacă ai și un coach cu tine, care să te ghideze, sau o comunitate, care să te susțină, e mult mai simplu.

E ușor? Nu este, dar văzând beneficiile, experimentând noi stări pozitive în viața ta, pare să fie mai ușor. Simți că energia nouă pe care o ai îți dă aripi să faci atâtea alte lucruri, pentru care înainte nu aveai chef din cauză că mintea ta era ocupată să rămână obsesiv fixată pe kilogramele în plus.

Armele tale de succes pentru a slăbi frumos și sănătos

Nu e ușor, deoarece armele puternice pe care va trebui să le iei cu tine zi de zi necesită un efort de dus. Dar când vei realiza că îți sunt de mare ajutor nu vor mai părea o povară, cum poate par acum, la prima lectură. Iar dacă le citești și te gândești ”cine are timp și chef de așa ceva?” … think again. Calculează cât timp ai pierdut în ultima perioadă cu diete și când a fost ultima dată când ai avut greutatea ideală. Numeri în luni, în ani? Asta îți arată cât de bine au funcționat dietele și, privind în perspectivă, mai adaugă în viitor alte luni, alți ani de diete eșuate Așa că nu te speria de timpul pe care trebuie să îl aloci. Nu îl vei pierde, îl vei investi în tine. În energia pentru viața ta și familia ta. În încrederea în tine.

Dacă vrei să vezi cum mă transform eu zi de zi de peste un an, poți să mă urmărești pe contul personal de instagram @littlefiercebrave.

Ai nevoie de:

  1. Timp. Transformarea corpului este un proces. Nu îți pune termene limită și nu îți fixa așteptări nerealiste, de 3 sau 6 luni. Desigur, vei vedea schimbări în acest interval, dar schimbări pozitive, vizibile, vei remarca abia după un an. Fixează-ți, așadar, un interval de un an, poate chiar doi. Vei vedea că atunci când pornești la un drum mai lung, nu mai ai disperare și stres și asta va ajuta enorm în procesul tău de transformare.
  2. Răbdare. Nu e realist să îți schimbi niște obiceiuri și să te sui pe cântar la o săptămână după, disperată că nu ai slăbit. Ai răbdare cu tine ca și cum ai avea cu un prieten. Acceptă-ți ezitările, temerile, fii blândă cu tine. Uneori o s-o mai dai în bară, asta nu înseamnă că s-a terminat lumea. Alteori vei vedea că acul cântarului o ia în sus. E normal, procesul asta nu e liniar, ci mai degrabă o curbă sinuoasă cu trend general descendent pe cântar (deși cântarul nu este singura unitate de măsură) și o stare vizibil mai bună, în general.
  3. Acțiune. Nu se întâmplă nimic dacă nu faci lucruri., dacă nu acționezi Așadar va trebui să depui un efort pentru a vedea o schimbare. Asta nu însemnă că îți vei da viața total peste cap. Din contră, e important să simți că îți păstrezi controlul asupra vieții tale și că tu alegi ce schimbări să faci. Dar trebuie să vrei să le faci și să treci la treabă. Un exemplu de schimbare ar putea fi, de exemplu, să mănânci conștient, încet la masă. Sau ți-ai putea propune să bei mai multă apă.
  4. Consecvență. Nu trebuie să fii perfectă, dar trebuie să rămâi pe drum. Măcar 80% din timp. Nimeni nu are un stil de viață impecabil 100%. Dar după o deviere, ar fi bine să te întorci la planul tău. Dacă ți-ai propus să consumi mai puțin alcool, asta nu înseamnă că dacă ieși cu prietenii într-o seară, nu vei savura un cocktail. Sau dacă bei un pahar de vin seara, după ce dorm copiii, nu e nevoie să te simți a doua zi vinovată și să renunți la tot. Poți să faci în așa fel încât să compensezi mici plăceri printr-un stil echilibrat, privind la modul general.

Pare greu? Dacă ai întrebări, poți să îmi scrii și îți voi răspunde.

Dacă vrei să te ajut să faci o schimbare în viața ta pe termen lung, care să se integreze natural în stilul tău de viață, care să te redefinească și să te ajute să ajungi unde îți dorești, scrie-mi pe dana @ modernmother.ro.

Sunt coach de nutriție certificat Precision Nutrition L1 și Women Coach Girls Gone Strong, cu competențe pe Health, Nutrition și Fitness. Împreună putem descoperi stilul care ți se potrivește pentru a te simți mai puternică și din ce în ce mai bine cu tine.

Photo By: Photo by Duane Mendes on Unsplash

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.