Modern Mother

| mothering, feeling good & more |

Fericirea se învață. 10 moduri de a o exersa.

Când ne uităm în jur avem impresia că alții sunt mai fericiți, mai echilibrați, că lor le este mai ușor. Nu simți câteodată că parcă aștepți de prea mult timp momentul în care să ai sufletul liniștit, fericit? Că, până atunci, zilele sunt pline de momente descurajante, de gânduri marcate de disperarea de a nu reuși să îți faci ordine în existența tulbure? Cauți niște răspunsuri, dar nu știi ce întrebări să pui legate de viitorul tău.

Parcă fericirea vine greu, din ce în ce mai greu, cu anii care trec. Dar poate că, pe măsură ce viața se complică, uităm pur și simplu cum să fim fericiți, cum o făceam în tinerețe, devenind copleșiti de lumea exterioară.

Hai să recreăm împreună fericirea, cu câteva obiceiuri aducătoare de liniște, calm și echilibru. Ia-o pas cu pas, nu pleca la drum cu toate deodată, ca să ai șanse mai mari să le integrezi în viața ta. Poți să îți propui, de exemplu, o schimbare la 2 săptămâni sau o schimbare majoră pe lună. Începe cu ce ți se pare mai ușor și cu șanse mai mari de pus în practică.

Am adunat 10 sugestii pentru a aduce fericirea în viața ta. Dacă vei adopta măcar o parte dintre ele, vei vedea că peste câteva luni vei fi într-o stare de spirit mai bună și nivelul tău de fericire va crește.

Înainte de a trece prin fiecare dintre ele, să punctăm câteva premise:

  1. Fericirea nu este o stare de spirit continuă. Este ok să ai și perioade de nemulțumire, de dezarmare. Poți însă, cu tehnici simple, să experimentezi mai des stări de spirit pozitive. În plus, atunci când apare o situație negativă în viața ta, te repliezi mai repede, reducând perioada de disconfort dintre apariția stimulului negativ și recuperarea confortului psihic. Un avantaj va fi că vei avea un control mai bun al reacțiilor, trecând de la reacții impulsive la răspunsuri controlate.
  2. În viața noastră este ok să existe atât momente de fericire, cât și de nefericire. Nu trebuie să le negăm sau să le ignorăm pe acestea din urmă, ci să le acceptăm și să învățăm să le gestionăm, cam cum ar trebui să îi învățăm și pe copiii noștri să își gestioneze emoțiile negative. Din această perspectivă, opusul fericirii nu este nefericirea, ci apatia, lipsa dorinței de a face lucruri. O persoană depresivă nu simte niciun imbold de a se ridica din pat și primul sfat pe care îl primește este să facă ceva, orice, cât de mic, să nu stea blocată în inactivitate.
    Având o atitudine pozitivă, nu vom scăpa de momentele de nefericire, dar le vom conștientiza și ne vom replia mai ușor.
  3. Starea de fericire nu vine cu o încurajare: haide, fii fericită! Din contră, niciun îndemn nu ne poate face să ne schimbăm emoțiile de la o secundă la alta. Fericirea se instalează uneori fără să ne dăm seama, prin practicarea conștientă a unor obiceiuri care ne echilibrează interior. Aceste obiceiuri ne vor balansa la nivel hormonal, crescând secreția hormonilor de fericire și scăzând hormonii de stres.

Cum putem să ne modelăm astfel încât să avem o stare mentală mai bună.

Pentru a induce fericire, trebuie să acționăm conștient, deliberat, controlat asupra factorilor care, așa cum ne arată studiile și cercetările, determină fericirea.

  1. Să aducem în viață lucruri pozitive, zilnic. Mai puține știri la TV, alegeri mai riguroase în ce privește conținutul pe care îl consumăm – putem evita anunțurile triste de pe FB, oamenii care ne provoacă reacții negative, care ne consumă energia inutil. În loc să urmărim știri deprimante la TV, mai bine citim o carte, ascultăm muzică sau urmărim un episod dintr-un podcast cu cineva care să ne inspire. Aici îi recomand pe Tom Bilyeu, cu Impact Theory și Lewis Homes – The School of Greatness.
  2. Activitatea fizică este cel mai bun antidepresiv. În plus, are un impact direct asupra calității și duratei vieții. Studiile evidențiază că poate avea un efect mai bun decât un tratament medicamentos. Sportul stimulează secreția de serotonină și endorfine, reduce inflamația din organism (considerată o potențială cauză a depresiei) și este un antidot pentru stres. Dacă nu ai o rutină, poți începe cu plimbări zilnice de 30 de minute și, treptat, poți introduce și alte forme de activitate fizică în viața ta. Pe măsură ce faci mișcare, vei simți efectele benefice asupra corpului și va crește și încrederea în tine.
  3. Redirecționează cheltuielile dinspre lucruri spre experiențe. Cercetările arată că, de cele mai multe ori, ne simțim vinovați după ce cumpărăm diverse lucruri. În schimb, suntem mai fericiți dacă alegem să dăm banii pe experiențe, mai ales dacă este vorba despre momente petrecute cu prietenii sau despre achiziția unor cadouri pentru cei dragi.
  4. Descoperă-ți abilitățile, pasiunea, pune-ți la lucru talentul. Poate gătești, desenezi sau îți place să scrii. Lucrurile care nu au legătură cu jobul și care au la bază talentul tău, care îți fac plăcere te încarcă cu energie și îți dau încredere. Poți începe cu mici momente pe care să le rezervi doar pentru tine și pentru ce îți face plăcere. De multe ori, nu începem ceva pentru că ne propunem să începem în forță, cu lucruri mărețe. Dacă ai vrea să scrii o carte, poți începe cu un blog, în care, pentru început, să postezi săptămânal. Dacă îți place să gătești, poți să îți deschizi un cont în social media și să înveți din mers cum să te perfecționezi. ”Perfect is the enemy of good” – e unul dintre call to actions preferate.
  5. Meditează. Dacă nu ai încercat până acum, îți recomand să începi cu o meditație ghidată. Eu așa am început și am realizat că mi se potrivește o meditație mai dinamică, mai adaptată stilului nostru occidental, dinamic. Așa cum spune Emily Fletcher, medităm nu pentru a deveni buni la meditație, ci pentru a fi mai buni în a ne trăi viața. Există multiple studii care arată beneficiile meditației asupra creierului. Pot să te asigur că meditația este o ocazie bună de a te conecta cu intuiția ta și de a găsi soluții creative în momente de impas.
  6. Verbalizează recunoștința – este un obicei pentru care îți sunt suficiente maxim cinci minute zilnic și care are beneficii majore pentru starea ta de bine. Îți propun un obicei simplu, excelent pentru creier și suflet. Dimineața, spală-te pe dinți cu mâna stângă (sau dreaptă, dacă ești stângace) – ajută la îmbunătățirea conexiunilor neuronale – și, timp de cinci minute, gândește-te la 3 lucruri din ziua precedentă pentru care ești recunoscătoare. Încearcă să identifici momente specifice, pe care să le rememorezi dând culoare și emoție scenei. Evită să alegi motive generale de recunoștință (ex: am doi copii minunați), căutând ancore specifice din ziua precedentă – de ex, momentul în care ați jucat împreună un anumit joc, sau momentul în care ați pregătit pizza împreună etc. Poți să găsești diverse ocazii / persoane pentru care merită să fii recunoscătoare, legate de relațiile din viața personală și cea profesională, dar și care țin strict de tine (de ex. ai terminat cartea pe care ai început-o de ceva timp sau ai reușit să îți îngrijești tenul etc).
  7. Relații sociale sunt unul dintre cei mai de impact factori în determinarea fericirii. Din când în când, socializează, ieși la masă cu prietenii, petrece timp cu cei dragi, simte-te bine. Interacțiunile sociale de calitate îți vor îmbunătăți semnificativ starea de spirit. Este foarte important să ai în jurul tău persoane care să contribuie pozitiv la starea ta de spirit și, dacă decizi să faci o selecție, nu e un act de egoism, ci de generozitate și bunătate față de tine.
  8. Ce faci pentru tine, pentru a dezvolta personal? Fă-ți timp măcar 20 de minute pe zi, pentru a citi, pentru a urma un curs, pentru a învăța ceva nou. Dezvoltarea personală este cheie pentru a crește încrederea în tine și pentru a te simți mai stăpână pe tine. Ideal, acest timp pentru tine ar trebui să fie dimineața, pentru a-ți lua un boost de energie și pentru a face fașă mai ușor problemelor de peste zi. Rutina perfectă de dimineață ar include 20 de minute de dezvoltare personală, 20 de minute de meditație și recunoștință (poți să scrii, de exemplu, într-un jurnal, dacă îți face plăcere) și 20 de minute de activitate fizică.
  9. Generozitate. O vorbă spune că atunci când ești deprimat și fără chef, vindecarea vine ajutând pe cineva la necaz. Poți să donezi – studiile arată că nu trebuie să donăm o sumă importantă de bani pentru a fi mai fericiți, chiar și o sumă modică ne poate schimba starea de spirit. Dacă nu te simți confortabil donând bani, poți să donezi timpul tău, expertiza ta, cunoștințele tale. Sunt multiple modalități de a contribui în viața celor din jurul nostru, fie că este vorba despre cei dragi, despre prieteni sau despre comunitatea extinsă în care trăim.
Photo By: Unsplash.com
1 comentariu la “Fericirea se învață. 10 moduri de a o exersa.”

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.