Modern Mother

| reset, reshape, repurpose yourself |

Părinții așteaptă prea mult de la copiii lor mici

Părinții copiilor de 1, 2 sau 3 ani așteaptă, de multe ori, de la copiii lor să aibă calmul și stăpânirea adulților (și, să fim sinceri, nici măcar unii adulți nu le au în anumite momente). Dar controlul emoțiilor se învață și este necesar ca părinții să știe că este tehnic imposibil să se întâmple din primii ani din viață. Tehnic înseamnă că nu există dezvoltate funcțiile creierului pentru asta. Dacă părinții ar ști care sunt etapele de dezvoltare emoțională a copiilor, ar putea să reducă multe frustrări, din ambele părți.

Eu, personal, nu îi reproșez fetiței mele de 2 ani că se cațără și este pe punctul de a răsturna ceva, îi arăt doar că acest lucru se poate întâmpla. Sau nu am pretenția de la ea să nu se mai enerveze când nu reușește să încheie o cataramă mică. Nu insist să împartă o jucărie și nu mi se pare anormal când nu vrea să îmi dea din ce are ea, uneori. Pentru că știu că i-aș cere ceva peste puterile ei. Faptul că am citit despre asta și acum știu m-a ajutat foarte mult să învăț cum să gestionez diverse situații.

Dar nu toți părinții știu. Nu am date despre situația din România, dar am descoperit un studiu (a fost prezentat recent pe unele site-uri, în special de parenting, de afară) care arată care este situația în State. Studiul e realizat de organizația ZERO TO THREE, a cărei misiune este ca, plecând de la știință, să ofere resurse utile părinților, educatorilor și persoanelor decidente pentru a îmbunătăți relațiile cu copiii de vârstă mică, de la 0 la 3 ani.

Studiul se numește Tuning-In și analizează ce cred, știu și vor părinții de copii cu vârste între 0 și 5 ani.

Studiul arată că majoritatea părinților supraestimează abilitatea copiilor mici de autocontrol. Ei cred că cei mici își dezvoltă această abilitate cu unul sau doi ani mai devreme decât indică știința dezvoltării creierului că se întâmplă.

Setarea unor așteptări realiste legate de abilitățile copilului este extrem de importantă pentru a sprijini dezvoltarea sănătoasă a copilului și pentru a reduce stresul, atât al părinților, cât și al copilului, a spus Matthew Melmed, director executive ZERO TO THREE. De exemplu, dacă un părinte crede că un copil are o capacitate de autocontrol mai mare decât în realitate, poate să fie mai frustrat și posibil mai dispus să adopte reacții punitive, în loc să sprijine copilul în aceste momente.

Iată câteva date concrete:

  • 56% dintre părinți cred că cei mici au abilitatea de a rezista dorinței de a face un lucru interzis, înainte de 3 ani și 36% cred că un copil sub 2 ani are acest autocontrol. Cu toate acestea, cercetările din domeniul științei creierului arată că astfel de abilități se dezvoltă între 3,5 – 4 ani și e nevoie de mai mulți ani pentru a fi folosite constant.
  • 43% dintre părinți cred că un copil poate să împartă și să își aștepte rândul înainte de 2 ani. De fapt, această abilitate se dezvoltă între 3 și 4 ani.
  • 24% dintre părinți cred că un copil își poate controla emoțiile, cum ar fi să nu aibă un tantrum când este frustrat, la 1 an sau mai devreme, iar 42% cred că un copil are această abilitate până la 2 ani. Cercetările arată că un astfel de autocontrol abia începe să se dezvolte la 3,5 – 4 ani.

Primii ani din viață sunt pentru a învăța, nu pentru a pedepsi, a mai spus Matthew Melmed. Când părinții își stabilesc așteptări realiste cu privire la capacitatea copiilor lor, pot ghida comportamentul acestora într-un mod subtil și eficient.

Partea bună este că părinții își doresc să știe mai multe despre dezvoltarea copiilor. De exemplu, 45% au răspuns că sunt interesați să afle când și cum își dezvoltă copiii abilitățile de autocontrol și ce așteptări să aibă în fiecare etapă de creștere. Acest răspuns se leagă foarte frumos de un alt răspuns, dintr-un studiu anterior, în care se arăta că 8 din 10 părinți cred că un parenting bun se poate învăța și că dacă ar ști strategii pozitive de parenting le-ar aplica. Iar perspectiva părinților este aceeași, nu contează sexul, rasa, veniturile sau nivelul de educație.

Abilitatea părinților de a-și controla propriile emoții pentru a-i învăța pe copii autocontrolul este unul dintre aspectele relevante care a reieșit din studiu. Astfel, 60% dintre părinți au spus că unul dintre primele aspecte pe care ar dori să le îmbunătățească ar fi să aibă mai multă răbdare. 47% și-ar dori să își controleze mai bine reacțiile și emoțiile; 42% au răspuns că și-ar dori să nu ridice vocea sau să țipe atât de repede, iar 35% și-ar dori să nu se enerveze atât de repede din cauza copiilor.

Mai multe informații interesante, pe site-ul organizației.

Photo By: pexels.com

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.