Modern Mother

learning parenting on the job

Să le citim copiilor. E important.

Îmi place să citesc. Când eram mai mică, învățătoarea mea mă punea să citesc cu voce tare altor copii. Și cred că și fetei mele îi place să mă asculte, pentru că de ceva vreme îmi tot cere să îi citesc. Uneori am senzația că nu e atentă la ce zic, fiind preocupată de alte lucruri din jur. Dar ulterior îmi relatează detalii din lectura noastră, pe care eu nici nu le mai țin minte.

Unele povești sunt mai dificile. Unde mi se pare cu adevărat greu, mai adaptez. Dar încerc să îi las și multe cuvinte noi din text, i le mai explic dacă e dificil să le deducă înțelesul din context. Îmi aduc aminte că și eu am învățat multe cuvinte din cărțile copilăriei mele, mai ales din cele care îmi plăceau și pe care le-am citit iar și iar – pentru unele am făcut o fixație, cred că știam fiecare detaliu al lor, de la text, la ilustrație, la hârtie, orice. Redescopăr acum bucuria de a răsfoi cărțile prin gesturile fetiței mele – cum îi place să dea paginile, una câte una, liniștit, sau în viteză, cum se apleacă să vadă de aproape un desen interesant, cum își imaginează ce scrie pe câte o pagină… Nu e zi în care să nu ceară să citim o carte și sper să reușesc să îi întrețin interesul.

De ce este important să le citim copiilor mici. 

Vorbim cu copiii noștri zilnic, le explicăm, îi îndrumăm să înțeleagă și să definească lumea. Dar în interacțiunile noastre folosim un limbaj de bază, oarecum limitat, pe când în cărți sunt cuvinte la care nu recurgem în mod curent. Achizițiile de limbaj sunt importante în primii ani de viață ai copilului pentru că sunt direct legate de modul în care vor mânui cuvintele, adulți fiind. Cu cât îi expunem în primii ani de viață la mai multe cuvinte, cu atât e mai bine. O spun studiile. Mi se pare atât de puternică ideea asta încât îmi vine să o mai scriu o dată.

Vorbindu-le copiilor, explicându-le sensul cuvintelor, le dezvoltăm vocabularul. Lăsându-i să își aleagă cărțile preferate, să le răsfoiască, îi ajutăm să rămână pasionați de lectură. Când stau lângă noi, prinși într-o poveste, își exersează abilitatea de a asculta, care îi ajută inclusiv în procesul de a învăța să citească. Concluziile îi aparțin dr. Dominic Massaro, profesor emerit, specializat în psihologie, de la Universitatea din California, Santa Cruz, care a derulat o cercetare pe această temă.

Ca să le dezvoltăm capacitatea de a citi, dr. Massaro sugerează să alegem cărți care au fonturi mai mari. Cărțile cu poze mari și scris mic îi fac pe copii să se concentreze pe poze și mai puțin pe litere.

Numeroase studii despre efectele pozitive ale lecturii au vizat copiii de vârstă preșcolară, dar sunt câteva care s-au axat pe copiii de vârstă mică, până în 3 ani. Lectura împreună cu copiii – la vârste foarte mici poate fi vorba doar despre răsfoirea împreună a cărților cu poze, discutând pe marginea lor – are rol pozitiv în achizițiile de limbaj, atât din perspectiva exprimării cuvintelor, cât și a receptării lor. Cu cât copiii sunt implicați în astfel de activități mai devreme – încă din primul an de viață – și mai intens, cu atât efectele sunt mai puternice și persistă în timp.

Lectura începută de la vârstă mică e importantă pentru capacitatea de exprimare de mai târziu și poate fi considerată o metodă de dezvoltare a limbajului la copii – este concluzia unanimă a studiilor.

Cercetătorii au studiat și ce se întâmplă în creierul copiilor atunci când le citim: se activează și se stimulează neuronii din emisfera stângă a creierului, mai exact din zonele responsabile de înțelegerea cuvintelor și a conceptelor, de memorie, de descifrare a imaginilor vizuale, de înțelegerea firului narativ. Mai mult, copiii cărora li se citește frecvent au o activitate mai intensă a creierului în aceste zone.

”Cu cât le citim mai mult copiilor, cu atât ajutăm ca neuronii din aceste regiuni să crească și să dezvolte conexiuni într-un mod care va fi benefic pentru abilitatea copilului de a citi de mai târziu”, spune unul dintre autorii studiului, Tzipi Horowitz-Kraus,  director de program la Reading and Literacy Discovery Center, Cincinnati Children’s Hospital.

Asociația Pediatrilor Americani (AAP) le recomandă pediatrilor să le amintească părinților cât de important este să citească împreună. Să înceapă cât mai devreme și să devină un obicei frecvent.

Cum să le citim copiilor?

–  cu entuziasm

– să răspundem dorinței acestora de a se uita mai îndelung la o poză, de a răsfoi cartea

– să le citim texte cu ritm și rimă

– să le citim cărțile pentru care arată interes

– să le citim iar și iar poveștile și poeziile preferate

– să le citim atâta timp cât sunt atenți; dacă își pierd interesul, să nu insistăm

Articolul mi-a fost inspirat de Editura Cartea Copiilor și a lor carte, Ai grijă, Petunia!, pe care o să o țin în suflet toată viața, pentru că este prima carte pe care am citit-o integral cu fetița mea. Este, desigur, una dintre cărțile ei preferate. 
Photo By: pixabay.com

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.